søndag den 2. februar 2014

"Stenalder" knækbrød uden mel

Jeg har i 14 dage nu levet uden stivelse i form af ris, brød, pasta og kartofler, og jeg må indrømme at jeg savner det lidt, selvom jeg faktisk havde regnet med at det var sværere at leve uden, end det faktisk er. Men jeg trænger til noget som kan minde lidt om brød. Så jeg har bagt mig noget SUPER LÆKKERT knækbrød, uden mel overhovedet. Resultat så sådan ud:




Opskrift:

4 dl hørfrø
3 dl græskarkerner
2 dl solsikkekerner
2 dl hakkede mandler
2 dl HUSK frøskaller
3 æg
5 dl vand
2 tsk salt

Alle kerner og frøskaller hældes sammen i en skål. Vand æg og salt hældes i en skål for sig, og røres sammen med en gaffel. Så hældes blandingen ud over kernerne og røres sammen, så det er en "klistret" masse.
Man lader så dejen stå og hvile i en times til, således at frøskallerne og hørfrøene syger noget at væsken til sig.
Dejen hældes nu ud over 2 bageplader, og smøres ud med en dejskraber, en ske eller fingrene. Sørg for at det bliver et jævnt lag, uden for mange "huller".
Så skal knækbrødene bages i 2 timer ved 125 grader.
De færdige knækbrød køles af og knækkes i stykker, i de størrelser som passer en bedst.

Voila, lækre sunde knækbrød.

Man kan med fordel smide lidt strimlet cheddar på knækbrødene inden de kommer i ovnen, hvis man ikke vil have dem helt så sunde. Alle kernene kan erstattes med kerne efter eget ønske. Dog skal man være opmærksom på at man skal sørge for at bruge nogle som kan suge lidt af væsken, og derfor "binde" dejen sammen.

Jeg glæder mig til at få et stykke med hjemmelavet guacamole, tomat og rejer. Mums.

1 kommentar:

  1. Man må altså godt spise pasta, brød...osv. bare i små mængder. Man kan også blive for sund. <3

    SvarSlet