søndag den 29. september 2013

Undervisning i humor


Som nogle af jer ved, så er jeg i gang med uddannelsen til kontorassistent med speciale i offentlig administration. Jeg er i gang med min 3 og sidste praktik, og jeg sidder i Hvidovre Kommunes Uddannelsesgruppe. Altså det organ i organisationen, som uddanner SOSU-hjælpere og SOSU-assistenter. I Uddannelsesgruppen er der ansat en uddannelseskoordinator, 3 kliniske vejledere, en kontorassistent, en seniormedarbejder og mig, en kontorelev. For et stykke tid siden var jeg til undervisning i humor. Undervisningen blev holdt af min kollega, Martina, som arbejder som klinisk vejleder. Undervisningen var rettet mod SOSU-hjælpere, -assistenter samt sygeplejersker der arbejder indenfor plejeområdet. Hun talte om hvordan man kan inkorporere humor i sit arbejde med borgere.
 
Hendes undervisning var bygget op af  forskellige teoretikeres teorier om humor, hvad det er for en størrelse, samt hvad det gør ved os fysiologisk. Hun fokuserede især på hvad Freud havde af teorier om humor. Martina inddelte forskellige former for humor ind i "typer", og hun fortalte om hvad de forskellige typer humor gjorde ved os, og hvad de kom af. Desuden prøvede hun at definere hvad humor er, på trods af at det er et meget vidt begreb. Noget jeg bed meget mærke i at hun sagde var, at der er lavet meget få undersøgelser om emnet humor, på trods af at humor altid har eksisteret.
Hold nu op hvor lærte jeg meget. Mange ting vidste jeg i forvejen - jeg vidste godt at man får det godt af at grine og smile, den kan jeg jo mærke på mig selv - men jeg anede ikke hvorfor. Det lærte jeg til den undervisning.
 
Martina er en fantastik hjertevarm kvinde, med et ualmindeligt godt syn på og stor forståelse af mennesker. Hun er virkelig en dygtig underviser, og jeg vil klart anbefale hende til alle jeg kender. Fantastisk undervisning. Hvis nogle skulle være interesseret i at lære om emnet humor, så kan Martina opsøges igennem Uddannelsesgruppen. 

1 kommentar: