søndag den 29. september 2013

Kost og motion, de 10 nye kostråd.

Der er kommet nye kostråd til danskerne. Fødevarestyrelsen har lavet 10 nye kostråd som danskerne bør følge. Generelt er jeg ikke sådan en der går vildt meget op i, hvad andre folk siger at man bør gøre og hvad man ikke bør gøre. Jeg mærker efter i min krop, om det jeg gør føles godt. Hvis det gør, så bliver jeg ved, hvis ikke så lader jeg vær. Jeg er bestemt ikke hellig, men jeg gør hvad jeg kan for at spise varieret. Jeg har læst de 10 nye kostråd, og jeg synes at de lyder fornuftige. De 10 kostråd lyder således:
 
1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
Ved at spise varieret er det lettere at dække kroppens basale behov for de nødvendige, essentielle næringsstoffer. Under halvdelen af den voksne befolkning lever op til anbefalingen for fysisk aktivitet. Øget daglig aktivitet vil til den store andel af befolkningen, der ikke er tilstrækkeligt aktiv, bidrage til at forebygge livsstilssygdomme.
- Jeg mener at jeg i forvejen spiser varieret. Jeg er dog sikker på at jeg godt kunne skære ned på mit indtag af mad, men om jeg har lyst til det, det tvivler jeg på. Jeg er meget madglad. Det med at være fysisk aktiv, det kan diskuteres. De sidste par måneder har jeg ikke fået løbet og trænet tæt på det jeg gerne ville. Men jeg cykler dog 10 km hver dag. Men det er helt sikkert et sted jeg kunne forbedre mig.
 
2. Spis frugt og mange grøntsager
Vi er blevet bedre til at spise frugt, men vi halter stadig lidt bagefter, når det kommer til grønt. Vi spiser fortsat det meste af dagens grøntsager til aftensmaden, mens vi primært spiser frugt som mellemmåltider.
- Jeg elsker frugt og jeg er ikke kræsen når det gælder grøntsager. Jeg er bare en smule ked af at sommeren er ved at være slut, for min absolutte yndlingsfrugt er vandmelon, og melon generelt, og det er desværre sådan en frugt der er sæson for. Mht. til grøntsager, så må jeg indrømme at jeg ikke har følt mig særlig inspireret ang. madlavning, den sidste tid. Så derfor er det ikke blevet til vanvittigt meget forskelligt lækkert  grønt. Men det er endnu et punkt hvor jeg gerne vil forbedre mig.
 
3. Spis mere fisk
Det anbefalede indtag er på 350 gram om ugen, heraf bør de 200 gram være fed fisk. Det er kun 10 procent af den voksne del af befolkningen og omkring 5 procent af børnene, der efterlever kostrådet om fisk.
- Endnu et punkt hvor jeg klart kan forbedre mig. Men jeg tror, at jeg en gang om ugen fremover, vil spise salat og en dåse tun til frokost.
 
4. Vælg fuldkorn
Danskernes gennemsnitlige indtag af fuldkorn er på ca. 55 gram om dagen, og det er en stigning i forhold til tidligere. Dog er det kun en fjerdedel af alle voksne samt en tredjedel af alle børn, der efterlever den anbefalede mængde fuldkorn på 75 gram om dagen.
- Det er ikke et problem for mig. Jeg vil helst have fuldkorns brød, ris og pasta. Jeg synes både at det smager af mere, og det mætter bedre. Så i den afdeling er der ingen problemer for mit vedkommende.
 
5. Vælg magert kød og kødprodukter
Det anbefales højst at spise 500 gram kød om ugen fra okse, kalv, lam eller svin og at vælge de magre typer - det svarer ca. til to bøffer om ugen. De danske mænd spiser i gennemsnit 525 gram rødt kød om ugen, mens kvinderne i gennemsnit spiser 315 gram om ugen. Mændene kan med fordel udskifte noget af det røde kød med fisk. Du skal også være opmærksom på det forarbejdede kød, som du finder i fx kødpålæg og pølser - det tæller også med i regnskabet.
- Hov. Her bliver det vanskeligt. Jeg elsker godtnok magert kød såsom kylling. Men jeg er bestemt også glad for mine bøffer, og jeg har altid elsket kød, så det med at skære drastisk ned på det, vil ikke være noget jeg kan holde ud. Selvfølgelig går jeg efter det kød med mindst fedt i, men jeg vil ikke undvære mit kød.
 
6. Vælg magre mejeriprodukter
Danskerne har ændret drikkevaner inden for mælk over de seneste 30 år. Sødmælken er til dels blevet erstattet af letmælk og minimælk/skummetmælk. Udbuddet af magre surmælksprodukter er blevet større, og derfor er det blevet lettere at vælge de magre mejeriprodukter.
- Jeg er generelt ikke rigtig til så mange mejeriprodukter. Jeg kan ikke lide at drikke mælk, jeg bruger det kun i madlavning, og jeg bruger altid minimælk. Jeg spiser ikke specielt meget ost, men når det sker, så vil jeg helst have flødeost eller cheddar-ovnost. Jeg ved godt at det ikke er de sundeste valg, men jeg spiser det rimelig sjældent, så det har jeg ikke tænkt mig at ændre.
 
7. Spis mindre mættet fedt
Danskernes indtag af mættet fedt udgør i gennemsnit 15 procent af energien, hvor det anbefalede bidrag er maks 10 procent. Fedtindtaget er dog reduceret væsentligt gennem de sidste år, og reduktionen er hovedsagelig sket ved indtaget af smør, margarine og olie.
- Når jeg laver mad bruger jeg næsten aldrig margarine, jeg steger altid i solsikke eller rapsolie. Jeg er dog begyndt at overveje at skifte det ud med kokosolie, da jeg har læst mig frem til, at det skulle være meget sundere.
 
8. Spis mad med mindre salt
De vigtigste kilder til salt i den danske kost er brød, kødprodukter, ost og færdigretter. Op mod 70 procent af det salt, vi indtager, kommer fra forarbejdede varer. For at nedsætte indtaget af salt anbefales det at vælge produkter med et lavt saltindhold.
- Åha. Især i mine tømmermændrus' har jeg tendens til at gå amok i salt. Jeg ved at jeg kan skære ned på dette punkt.
 
9. Spis mindre sukker
Anbefalingen er, at højst 10 procent af energien kommer fra tilsat sukker. Omkring 2/3 af de voksne og 1/3 af børnene har et indtag, der lever op til denne anbefaling. Tilsat sukker indtages hovedsageligt i form af slik, kager, is og sukkersødede drikke. Mellemmåltiderne bidrager med det meste af dagens forbrug af tilsat sukker.
- Her kunne jeg nok også skære ned. Jeg er dog ikke ligeså stor en synder som mange andre. Jeg drikker næsten aldrig sodavand. Jeg kan da godt spise lidt slik ind i mellem, og da også en kage, men jeg må indrømme at jeg er mere til salt end jeg er til sukker.
 
10. Drik vand
Danskerne er blevet bedre til at drikke vand, men vi har stadig et højt indtag af søde drikkevarer. Gennemsnitsdanskeren får 22 gram sukker om dagen fra sukkersøde sodavand, og sodavand bidrager således væsentligt til sukkerindtaget. For at spare på sukkeret anbefales det i stedet at drikke vand til måltider samt at slukke tørsten i vand.
- Not a problem at all. Jeg elsker vand, og det er stort set det eneste jeg drikker i løbet af en almindelig hverdag. Jeg drikker også meget vand.
 
Konklusion: Der er helt klart punkter som jeg kan forbedre mig på, og jeg har faktisk også tænkt mig at gøre en indsats for det, for jeg kan mærke på min krop, at jeg har lagt lidt på den lade side med hensyn til madlavning og motion, de sidste par måneder.
Hvad synes I om de 10 nye kostråd? Er der nogle punkter der ville være meget svære for jer at overholde, og er det noget i kunne tænke jer at leve efter?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar