mandag den 10. juni 2013

Venner, mælkemetafor og holdbarhed

Jeg har igennem tiden haft mange venner, som havde en holdbarhedsdato. Det var ikke venskaber der var holdbare til evig tid. Der kom en dag hvor venskaberne blev sure og mugne, og yderst dårligt for helbreddet. De venskaber skulle heldes i vasken med det samme, for ellers endte man op med at få en ordentlig omgang dårlig mave. Jeg har flere gange prøvet at have mugne venskaber for længe, og jeg kan ligeså godt sige det.. Det er sgu ris til egen røv. Jeg har også, den dag idag, venskaber hvor jeg godt ved, at der er en holdbarhedsdato på. Venskaber, som man ligesom kan mærke, bliver sure og mugne en dag, men som ikke er nået til det punkt endnu. Man smider dem jo ikke ud, før de bliver dårlige, man prøver at nyde dem imens de stadig er friske og holder sig fint. Man beholder dem også i et stykke tid hvor de måske er blevet lidt klumpede og tvivlsomme, men man bliver simpelthen nødt til at smide dem ud når de er nået forbi det punkt. Det er venskaber, som som man skal holde meget øje med, og pleje og forkæle, for ellers bliver de sure hurtigt. Hvis man plejer dem meget, så kan de holde sig en smule længere, men man ved, at en dag bliver de sure, fordi man ikke har tid til at stå med hovedet i køleren konstant. De venskaber kan man godt have nydt, i den tid de var der, og huske tilbage på dem som friske, men stadig være bevidst om at det var en nødvendighed at hælde dem ud i vasken.

Jeg har heldigvis også nogle venskaber (få, men de er der), som ingen holdbarhedsdato har, de kan holde sig for evigt, uden at blive dårlige. De vil altid være sunde og nærrende, uden den mindste fare for pludselig muggenhed. Det er venskaber som er der, lige meget hvor lang tid siden det sidst er, at man har set hinanden. De er lige friske uanset hvad, om de så har stået i solen i flere timer. Det er også den slags venskaber, som gør at man ofte har lyst til at stikke hovedet i køleren, og tjekke verdenssituationen, men som ikke bliver mugne, hvis tiden ikke er til det. De venskaber er jeg dybt taknemmelig for, og de vil til enhver tid, have en plads i mit køleskab!    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar