torsdag den 28. februar 2013

Ny idé til læseprojekt

Jeg har sat mig for at læse biblen, koranen og toraen. De hellige skrifter til 3 af vor tids største religioner.
Jeg er ikke troende. Jeg er døbt og konfirmeret, og jeg vil også gerne giftes en dag, men jeg ser ikke mig selv som en kristen person. Jeg lever ikke mit liv efter biblens opstillede moraler. Mit liv leves efter samvittighed og en naturlig følelse af hvad der er rigtigt og forkert.
Jeg har altid haft mange holdninger til religioner, og de mennesker der tror. Og en af de ting jeg værdsætter i mit liv, er mangfoldighed. Selvom jeg ikke selv er troende, så kan jeg godt forstå hvorfor andre er. Jeg tror ikke på at den ene religion, i sin grundsten, eller bedre eller værre end en anden. Jeg tror at tolkningen hos religionens tilhængere har en stor betydning, og derfor har jeg sat mig for at læse de 3 religioners hellige skrifter.
Når jeg har en holdning til en sag, så vil jeg gerne have gyldige argumenter for, hvorfor jeg mener som jeg gør. Jeg har haft mange venner og veninder, som har haft en holdning, fordi at deres mor, far, søster, bror eller bedsteforældre har dén holdning. Og det synes jeg simpelthen ikke er grund nok til at dømme andre menneskers tro eller overbevisning. Jeg synes at det er så vigtigt, at man danner sig sit eget verdensbillede, og sin egen forståelse for både religion, politik, moral osv., og kun på den måde bliver man til et fritænkende menneske.
Jeg har været så heldig, at mine forældre aldrig har fortalt mig at mine holdninger var forkerte, bare fordi at de ikke delte samme overbevisning. Jeg er vokset op med, at det er vigtigt at sige hvad jeg mener, og at jeg kan tænke selvstændigt. Når den egenskab har en betydning for mig, er det også vigtigt at jeg lærer, og det er det jeg har tænkt mig at gøre.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar