onsdag den 5. december 2012

Fra kristendom til religion

"Det skal være slut med at have faget kristendomskundskab stående på skoleskemaet. For i fremtiden skal skoleeleverne i stedet undervises i religion, lyder det i regeringens udspil til en reform af folkeskolen ifølge Kristeligt Dagblad.
Indholdet skal dog forblive det samme, siger Troels Ravn, Socialdemokraternes børne- og undervisningsordfører.
- Vi finder navnet religion mere dækkende for fagets indhold og mere tidssvarende. Kristendommen skal stadig fylde mest i faget, fordi vi lever i et land, hvor kristendommen har været kulturbærende i århundreder.
- Men samtidig er det nødvendigt at opdatere faget i forhold til, at vi nu har et samfund, hvor også andre religioner spiller en rolle, siger Troels Ravn til Kristeligt Dagblad"
(Læs hele artiklen)

Hvor er det dejligt og forfriskende, at man vil lave fagets navn om til religion.
Selvom jeg er døbt, konfirmeret osv. så føler jeg mig ikke som en kristen. For jeg tror ganske enkelt ikke på kristendommen. Jeg tror heller ikke på nogle andre trosretninger, og jeg efterlever ingen religion. Jeg lever efter min egen moral og min egen samvittighed. Jeg ved godt, at de moralske milepæle har udspring i religionen, men jeg ser dem bare ikke som noget, jeg har fået fra min undervisning om den kristne tro. Jeg har fået de moralske grundsten som jeg har, fordi mine forældre har lært mig dem, og de har heller ikke lært mig at være kristen. De har lært mig at man skal have respekt overfor andre mennesker, fra andre trosretninger og andre kulturer. De har lært mig at jeg skal behandle folk som jeg selv vil behandles, og de har lært mig at tro på at alt godt og alt ondt jeg gør, vil komme tilbage til mig på et andet tidspunkt.

Jeg synes at respekt for andre mennesker, som er forskellig fra en selv, er en ekstrem vigtig ting. Det er en af de ting, som jeg er dybt taknemmelig for at have taget med mig videre i livet, og jeg tror det er en af de vigtigste ting jeg nogensinde har lært.

I bund og grund mener jeg at religion er roden til alt ondt, og indenfor alle trosretninger er der blevet slået ihjel i guds navn, og det synes jeg er forkert. Derfor synes jeg det er vigtigt at alle børn har en chance for at lære om alle religioner, og ikke kun blive manipuleret til at tro, at det de er vokset op med, er det rigtige. Det er vigtigt at børn kan skabe deres egne holdninger, selvom det er klart at de, ligesom jeg, har fået mange af deres holdninger og overbevisninger fra deres forældre.
Jeg tror og håber på, at en lille ændring, som navnet på et fag, kan være med til at skabe mere åbenhed og forståelse overfor andre mennesker, samt forståelse for hvorfor folk handler og tænker forskelligt.
Som Troels Ravn siger, bliver fagets indhold ikke ændret, pga. at det danske samfund og den danske kultur er båret af kristendommen.
Dette er jeg ikke sikker på, er en "i orden" grund til at bibeholde de faglige aspekter i faget. Jeg synes at faget bør ændre sig, eftersom at vores samfund gør. Når jeg ser tilbage på de sidste 5-10 år, så er der sket en kæmpe udvikling indenfor kristendommen i Danmark. Flere og flere melder sig ud af folkekirken. Den danske folkekirke er ikke speciel fleksibel og ikke specielt imødekommende overfor folk der er anderledes og tror på noget andet, og det synes jeg er sørgeligt. Jeg synes det er skammeligt, at kirken og størstedelen af dens repræsentanter (præster) ikke udvikler sig i takt med samfundet. Det er også en af grundene til, at jeg ikke ser mig selv som kristen. Jeg er stor tilhænger af mangfoldighed. Dog dømmer jeg også selv, for jeg er blot et menneske, men jeg prøver, så vidt som muligt, at forholde mig åben og imødekommende overfor folk, der ikke er af samme overbevisninger som mig.

Selvom jeg ville ønske at der blev lagt ligeligt vægt på alle de større religioner i undervisningen, så synes jeg stadig at det er en væsentlig forbedring, bare at ændre fagets navn.

Jubii, det danske samfund udvikler sig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar