tirsdag den 2. oktober 2012

Hvad kan man tillade sig?

Jeg stod idag og ventede på bussen. Jeg stod og var meget fordybet i facebook på min telefon, og var helt i min egne tanker. Pludselig kommer der en gammel dame gående hen til mig og får hvæst "hvis du kunne se dig selv bagfra, ville du aldrig tage de bukser på igen, du ser forfærdelig ud".
Jeg var dybt chokeret over, at en helt fremmet kvinde, kunne finde på at sige sådan til mig. Til at starte med kiggede jeg bare på hende med åben mund og store forvirrede øjne, for jeg skulle lige opfatte, at det faktisk var mig hun talte til. Ikke fordi jeg, mente at det ikke kunne være mig, som hun synes så forfærdelig ud, men fordi jeg synes det er så grotesk en ting at sige, til en person man ikke kender. Jeg får så sagt til hende at hun måske skulle se sig selv i spejlet inden hun kommer med sådan nogle kommentarer. Dertil svarer hun "jeg er også gammel". Så er det der jeg tænker, er det okay at være forfærdelig at se på, fordi man er gammel? Og i så fald hvorfor? Det skal lige siges at hun var typen der var 10 kg undervægtigt, havde hvide træsko på, for store cowboybukser, rød slidt termojakke og briller med røgfarvede glas i - så hun var ikke ligefrem et stilikon selv, men det kunne jeg da aldrig have fundet på, at spankulere op til hende, og sige, bare sådan i forbifarten.

Selvom at jeg ikke bliver ked af at hun siger det til mig, så må jeg indrømme, at hendes kommentar sætter nogle tanker igang hos mig.
Første tanke: Ser min røv stor ud?!?!
Anden tanke: Hvad er det der gør, at hun synes at det er okay at sige sådan nogle ting til mig?
Heldigvis er det tanke nummer 2, som jeg dvæler ved. Jeg synes virkelig, at det er ufatteligt, at man mener at man har ret til, at sige hvad som helst man tænker, til personer som man aldrig har set før.
Normalt er jeg ikke en person som censurerer mine tanker og holdninger (deraf navnet på min blog), men jeg synes, at der er nogle ting, som jeg ikke nødvendigvis behøver at dele ud af. Hvis jeg havde været en lille smule anderledes end jeg er, så kunne den kommentar muligvis have gjort at jeg fik det rigtig skidt med mig selv og min krop. Den kommentar kunne have gjort, at jeg blev ked af det og aldrig havde tænkt mig at gå i dé bukser igen. Sådan har jeg det heldigvis ikke, men jeg tror at mange ville have fået det sådan. Og helt ærligt, så synes jeg sgu ikke at det er okay, at gøre sådan.
Jeg har fået et masse kommentarer på det, i stil med "misundelse er en grim ting", og det er også super sødt og det gør mig meget glad, men jeg tror helt ærligt ikke på at hun ville komme hen og sige sådan til mig, hvis det var fordi hun var misundelig. Hun måtte jo oprigtigt mene at jeg så forfærdelig ud. Så slog en tredje tanke mig: Synes hun selv, at det hun gjorde, var høfligt? Mente hun måske selv, at hun hjalp mig, ved at sige det? Chancen for det er ikke stor, for så er jeg overbevist om, at hun havde sagt det på en anden måde end hun gjorde, hvis det var sådan det hang sammen. Ligemeget hvad, så er jeg dybt forarget, for det ligger så fjernt fra min idé om, hvordan man opfører sig overfor andre mennesker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar