tirsdag den 31. juli 2012

Kæreste-regler


I den seneste tid har jeg spekuleret meget på parforhold, og hvad der går galt i dem, for mange. Nogle gange er det jalousi, andre gange er det hemmeligheder. Ligegyldigt hvad grunden er, så tror jeg, at måden man starter et forhold på, er centralt for, hvordan det kommer til, at forme sig igennem tiden. Jeg tror også på, at mange starter forholdet forkert og uærligt, måske af frygt for at blive valgt fra, hvad ved jeg?
Parforhold er en finurlig ting, og det handler i bund og grund om grænser, både sine egne og sin partners. Jeg er ingen Doktor Phil, men jeg mener selv, at jeg efterhånden har set og oplevet mange forhold, som (ifølge mig) næsten udelukkende er konfliktfyldte, fordi man ikke har startet forholdet rigtigt, altså med, at fastligge hvilke grænser man har og hvor stor forskel der er på begge parters grænser.
Derfor har jeg lavet et regelsæt som jeg mener, at man kan komme igennem den først kærestetid på, på en god måde. Efterfølgende kan man selv lave om på forholdet, hvis man føler at forholdet er blevet stærkt nok til, at man kan begynde, at ændre på nogle af reglerne, og ens personlige grænser.

Kæreste-regelsæt for dummies:
  1. Start forholdet med at fortælle om alle de skeletter du har i skabet, som evt. kan medvirke til at personen ville fravælge dig som kæreste. Derved undgår man grimme overraskelser senere i forholdet, når man er blevet mere følelsesmæssigt involveret.
    Man bør ikke gå ind i et forhold baseret på en løgn. Besvar alle spørgsmål ærligt, også selvom det ikke nødvendigvis får dig til, at fremstå som en engel. Luk alt lorten ud: tidligere forhold, dumme byture, psyko-eks’er, kroniske sygdomme, ting du frygter, hader, elsker osv. VÆR ÆRLIG (Det var den start der, jeg snakkede om!!).
  2. Lad vær med, at kalde andre end din kæreste, skat, pus, smukke osv.. For guds skyld, lad vær med at kalde andre noget, som kan forstås som en tiltrækning. Især ord som beskriver udseende: lækre, smukke, frække osv. Det er et absolut no go. Det viser at man ikke er klar til at være i det forhold man er i. Så er det ligegyldigt om det bare er en vane, eller om man plejer at kalde sine veninder sådan noget, det hører ingen steder hjemme i et nyt forhold (Det er en af reglerne jeg mener man kan slække på, jo mere sikre man bliver på hinanden, og når man har lært hinandens grænser at kende).
  3. Tal om sex. Hvad I kan lide, hvad I ikke kan lide, hvad I har prøvet, hvad I ikke har prøvet, hvad I gerne vil prøve, og hvad I ikke vil prøve. Så opstår der ikke  forvirring i kampens hede. Det er også en ting, der udvikler sig i løbet af et forhold, så derfor er det et emne der skal tages op mange gange, og ikke kun i starten af forholdet. Let’s talk about sex baby, let’s talk about you and me.
  4. Brænd aldrig hinanden af. Har I en aftale, så overholder I den. Hvis det af en eller anden grund er umuligt, så må man gøre sit ypperste for, at fortælle det i god tid og for at forklare situationen. Vær ydmyg og vis at du er ked af, at aftalen er blevet brudt.
  5. Har I en konflikt, så skal det ALDRIG ALDRIG AAAAAALDRIG deles med alle dine venner på facebook. Hold dig fra spydige kommentarer og statusopdateringer. Jeres problemer er JERES problemer. Ligegyldigt hvor store nogle røvhuller I mener, at kæresten har været. Vent til, at I har slået op med at svine hinanden til (Denne regel gælder igennem hele forholdet og kan IKKE ændres på eller diskuteres, fat det!).
  6. Vis at I er forelskede, både overfor hinanden og overfor andre. Smil smitter, og der er da intet, som er mere dejligt end, at være forelsket. Der er ingen grund til, at skjule den følelse. At få det bekræftet ofte, kan afværge mange konflikter. En bekræftet person, er en tryg person. En person der føler sig tryg, er mere rummeligt. Det er slet ikke så svært.
Følg reglerne, og jeg lover jer, at hvis det ikke går bedre, så er det sgu fordi at I ikke passer sammen.

2 kommentarer: